Haber

Van uçamıyor: ‘Yokluklar şehri olduk’

KAMYONET – 2019 yılında Van’da başlatılan havalimanı genişletme çalışmalarının ardından sefer sayılarındaki değişiklik ve uçak biletlerindeki fahiş fiyat artışı, yolcuların günler öncesinden uçak bileti bulamama sorununu büyütmeye devam ediyor. Dış hatlarda uçuş yapılmayan Van Ferit Melen Havalimanı’ndan iç hatta uçuş yapmak neredeyse imkansız hale geldi. Van’dan farklı bir şehre gitmek isteyenler, Türkiye’nin en değerli uçak biletini haftalar öncesinden almak zorunda.

Haberin yayın tarihi itibariyle Van’dan 1 Ağustos’ta İstanbul Havalimanı’na, 28 Temmuz’da Sabiha Gökçen Havalimanı’na, 28 Temmuz’da Ankara’ya, 31 Ağustos’ta İzmir’e, 29 Temmuz’da Adana’ya, 22 Ağustos’ta Antalya’ya, Trabzon’a direkt uçak biletleri ise en erken 27 Temmuz’da bulunabilir. Bilet fiyatları her geçen gün artıyor ve özellikle İstanbul uçuşlarında fiyatlar 1.700 TL bandına kadar çıkıyor.

‘VAN ŞEHRİ NOS ŞEHRİ OLDU’

Sefer sayılarının yetersizliği turizmi ve ticareti olumsuz etkilemektedir. Van’a pandemi döneminden önce günde 24 sefer yapıldığını, bugün ise maksimum 12 sefer yapıldığını belirten Turizm Müdürü Murat Beyaz, Van’da nüfus artışına rağmen sefer sayısındaki düşüşün kabul edilemez olduğunu belirtti. Van’ın bir yokluklar şehri olduğunu söyleyen Beyaz, “Van şehri bir yokluklar şehri oldu. Yok sayılırız, tanınmayız, müşterilere ‘hayır’ı çekeriz. Havaalanı var ama uçak yok. Herkes 15 gün veya bir ay önceden bilet almak zorunda değil. Baktığınızda Van’dan ne gidiş var ne de dönüş. Şehir yok. Özellikle Antalya ve İzmir’e hem gidiş hem dönüş biletinizi en az 30 gün önceden almanız gerekiyor. Van gibi büyük bir şehirden Türkiye’nin iki büyük metropolüne otuz gün ulaşılamaması felakettir. Antalya’da yaşayan bir Vanlının burada cenazesi olsa 30 gün olmaz. Van’da yaşayan bir kişi acil hastasını 30 gün öncesinden başka bir şehre götüremez” dedi.

Murat Beyaz


‘BU YIL TÜM TURLARIMIZ PATLADI’

Havayolu şirketlerinin sıklıkla biletlerin erken alınmasını tavsiye ettiğini belirten Beyaz, “Biletleri erken almak analiz değil. Burada yaşayan bir iş adamı muhtemelen milyonlarca liralık bir anlaşma yapacak ama gidecek bilet bulamıyor. Turist gelemez. Çeşitlerimizin hepsi bu sene elimizde patladı. Uçak bulamadığımız için türlerimizi satamadık. Şehrin bazı ileri gelenleri havada uçuşuyor. Gerçekten uçuyorlar. Bunların Van’la, Van’ın sorunlarıyla bir ilgisi yok. ‘Van dünyanın en güzel şehri’ demekten başka bir şey yapmıyorlar. Ancak Van ulaşılmaz bir şehir. Biri gelip görmedikçe bu güzelliğin bir anlamı yok. Yazın önünde olduğumuzu ve uçak krizi olacağını defalarca söyledik. Nüfusla kıyasladığımızda uçak sayısı çok az” dedi.

‘VAN’DA LOBİ YOK’

Uçuş sayıları açısından Trabzon Havalimanı ile Van Ferit Melen Havalimanı’nı karşılaştıran Beyaz, “Türkiye Ulaştırma Bakanı bir rakam paylaştı. Trabzon’a bir günde 145 sefer düzenlendiğini söyledi. Uçakların kapasitesi 187 ila 200 yolcu ortasında. Her uçakta 65 koltuk boştu. Van verilerine bire bir bakıyorsunuz yüzde yüz dolu. Yüzlerce yolcuyu havalimanına yönlendirmek zorundayız. Herhalde uçağını kaçıranlar, gelmeyenler olacaktır. Trabzon uçağında koltuklar boş kalırken 197 kişilik uçak Van’a geldi ve 197 kişiyle döndü. Bu bir israf. Van’ın lobisi yok. Trabzon ve Erzurum’da uçak sayısını azaltıp arttıramıyorlarsa bu şehirlerin lobisinin güçlü olduğunu gösteriyor. Uçuşlarımız da azaltılıyor. Bugün uçaklarımızın yetersiz kalmasının tek sebebi, güçsüz ve sahipsiz bir şehir olmamızdır.”

‘VAN İÇ HATLARDA EN PAHALI UÇAN ŞEHİR’

Özel uçak firmalarının Van’a uçuşları lütuf olarak gördüklerini belirten Beyaz, “Özel bir havayolu şirketinin bölge müdürü ile görüştüm. Aslında bize iyilik yaptıklarını, aslında bize uçak vermemeleri gerektiğini söyledi. Dış sınırdan daha fazla kar elde ettiklerini söyledi. Euro ile uçma imkanı varken TL ile uçmayı tercih ettiklerini söyledi. Tamam, anlıyorum, ticari bir işletme olabilirsiniz ama bu işin bir de insani boyutu var. Üstelik Van sınırı öyle ucuz bir hat değil. Van, iç sınırlar içinde en değerli uçan şehir. En yüksek bilet fiyatlarına sahibiz. Üstelik bilet fiyatları sabittir. 3 ay sonra bile bilet fiyatı aynı” dedi.

Şemsettin Bozkurt


“AYNI KOLTUK İKİ KEZ SATILIYOR”

Uçuşların yetersizliği Van’daki iş dünyasını da olumsuz etkiliyor. İş insanı Şemsettin Bozkurt, uçuş meselesini Van halkına karşı bir zulüm olarak gördüğünü belirterek, “Taziyesi, nikahı olanlar, hastaları uçak bulamıyor. Uçak bulamadıkları için otobana kapatılmış durumdalar. Van’dan İstanbul’a karayolu ile ulaşmak en az 22 saat sürüyor. Öte yandan insanlar aylar öncesinden bilet almak zorunda kalıyor. Bilet alan kişilere uçağa binmeleri için 45-50 dakika süre verilir. Bir iki dakika geç kalsalar bile biletleri yakılıyor ve uçağa alınmıyorlar. Bilet yakmak yerine o saatte havalimanında yedekte tutulan yolculara bilet satışı yapılıyor. Yani aynı koltuk iki kez satıldı.”

‘ÇALIŞMA HAYATI PARLİSLİ’

Van’ın tek sorununun uçak sayısındaki yetersizlik ve fahiş bilet fiyatları olmadığını belirten Bozkurt, Karadeniz illerini Van’a benzetti. Yatırımların büyüklüklerini karşılaştıran Bozkurt, “Gidip görün orada köprüler, viyadükler, havaalanları ve turizm yatırımlarını göreceksiniz. Burada Van’dan kat kat fazla yatırım yapılıyor. Yani Van’a uygulanan zulüm sadece uçuşlar üzerinden değil, yatırımlar üzerinden de yapılıyor. İş dünyası olarak bunun sıkıntısını çok çekiyoruz. Trabzon’dan Ankara’ya giden bir tüccar sabah gidip işini bitirip şehrine dönebilir. Ancak Van için bunu söylemek neredeyse imkansız. En erken uçuş 10:00’da kalkıyor ve 12:00’de Ankara’ya varıyor. Dönüş uçuşu saat 16:00’da sona eriyor. Aslında o ortadaki işimizi tamamlamamız pek mümkün değil. Bir gün daha Ankara’da olmamız gerekiyor. İş felç oldu. Bunun için acilen bir analiz yapılması gerekiyor. Van iş dünyasının sessiz kalmasına da şaşırıyorum.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort